Monday, December 8, 2008

Aku dah masuk shift.........

Assalamualaikum,kaifahaluqha,
Minnal Eid Adha.
Alhamdulillah,semalam aku telah melepasi 2 malam pertama aku dalam shift di Rasgas Company.Risau juga aku pada mulanya takut tak larat betahan atau terbawa-bawa tradisi dikilang lama aku dulu,namum Alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan ok.Dua orang senior aku ini pun memberikan komitmen yang baik.Terutamanya yang dari Indonesia walaupun dah hampir 4 tahun,yang dari India pun ok jugak,dah nak masuk 2 tahun...walaupun selalu lelap tetapi quick response bila jaga.Macam kilang BZ dan PX jugak,kilang LNG ni....jarang-jarang je ada kerja pada waktu malam,dengar panelman pun sekali-sekala aje......Anyway banyak juga benda menarik yang aku dapat,bila dapat join shift dikilang baru aku ini......antaranya!!!!!!
1.Safety first,jangan ribut-ribut bila ada upset,save aje yang penting.
2.Tiada formal meeting untu h/over cumanya h/over ditempat letak basikal.
3.Position senior operator cukup selesa,tiada tanggunjawab yang khusus,duduk antara operator
dan panel aje.
4.No specific task for new operator mcm aku,janji tahu buat kerja nanti bila disuruh,so aku
kenalah cepat sikit belajar.
5.Tiada routine job dan checklist reading at all,everything is reliable on P.I system.
6.Sample....operator ambil aje,sample bomb ambik dan hantar,sample semuanya lab personnel
yang buat.
Paling bestnya,lepas 2 malam kerja ni,aku terus dapat 4 hari off yang kebetulan pulak jatuh pada hari raya Eid Adha,dekat Qatar ni dapat 4 public holiday.So senior aku yang Indonesia kata bulan ini agak lumayan,hasilnya sebabnya bila public holiday pada hari off company bayar 8 jam OT,kalau kerja dapat 14 jam,so kalau 1 jam+- QR 50.....dah banyak jugak bila 8jam x 4 hari x QR 50...Alhamdulillah,T.Q Allah for giving us this such benefits.Bulan ini pulak ada 6 hari public kat Qatar ini.Syukran!Syukran.

Illaliqaq.........

1 comment:

PAS Kemaman said...

Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua rakan-rakan di perantauan.