Monday, December 15, 2008

Pengalaman Shutdown Pertama LNG

Assalamualaikum,khaifahaluqha....

Tak sangka pula,pada 2nd day shift cycle minggu ini,train 5 LNG plant,tempat aku mencari makan sekarang berhadapan dengan emergency shutdown,kerana ada satu line yang di tapping dari line feed utama LNG train 5 ini,bocor.Normal pressure untuk line ini agak tinggi sekitar 65bar so that why lah bila bocor,LNG train 5 ini kena down untuk beberapa ketika.......apa yang menariknya tentang shutdown ini bagi aku adalah........
1.Aku sekadar kesana-kemari mengikut senior aku menutup
valve,check line dan system!!! jadilah macam budak baru
kerja,ikut je dan buat aje,rasa luculah pulak.
2.Dah lama juga tak merasa menutup valve sebesar 32inci
pipe,umpama tank D958 di OMS dulu...berat gila,platform dah
lah tak comfartable,banyak pulak...lelah dan letih ooe,1 valve
hampir satu jam dgn 3 orang operate.
3.Di Rasgas ni,bagusnya bila plant down,not rush to start but
ensure all safety precautions and
procedure is definetly follow,prior to start,boss turun for safety not for starting the plant.
4.Safety department agak power walaupun ketika shutdown,once mereka idintified near miss
maka akan jadi susahlah process start-up.
5.Plant LNG ni,hanya akan di start bila mana everything is really-really ok interm of safety and
process,no compromise at all.

Anyway,agak menarik bila bekerja aku kena terlibat dengan shutdown dan isolation process dikilang baru ini,walaupun gelap gambor dan tak tahu kala lagi,but at least aku kena ambil pelajaran untuk shutdown hari tu...........
Illalliqaq........

2 comments:

Unknown said...

cik tennis 2 di mana

Princess said...

hey raihanaamirah ni silap channel lah..