Thursday, April 2, 2009

Umrah dan ziarah...

Assalamualaikum/khaifahaluhqa,

Memang nampak bersemangat benar,ketika menghantar member-member geng Indonesia ke tempat bas yang mereka akan naiki untuk menunaikan umrah di Mekah dan Madinah kali ini. Walaupun perjalanan mereka dari Doha ke Makkah akan mengambil masa antara 20-24jam dengan bas,namum seolah mereka tidak fikirkan kepenatan dan keletihan itu semua.Mereka nampak ceria dan bersemangat aje sekeluarga,ada yang membawa anak yang baru 8 bulan,tapi rata-rata mereka membawa antara 3-4 orang anak.Walaupun ada yang telah 2-3 kali pergi,namum kali ini mereka ingin mengambil pengalaman menaiki bas pula ke Mekah/Madinah.Bagi geng-geng Malaysia pula, terutamanya yang tinggal di Al-Merqab, perumahan aku tinggal ini,ramai yang pergi menaiki kenderaan sendiri.Dengan jarak antara Doha ke Makkah antara 1500km sehala, kekuatan semangat dan iqtiqamah mereka untuk kerumah Allah yang akan memandu antara 12-15jam sehala pasti mengatasi segalanya.Dan semoga mereka semua selamat dalam perjalanan pergi dan balik,juga semoga istiqamah mereka kearah seseuatu yang lebih baik akan mendapat penghargaan dari Allah jua.
Dan semoga hendaknya,aku dan keluarga mendapat peluang dan rezeki sebegitu dalam masa terdekat ini,walaupun seolah perancangan untuk tahun ini,nampak seakan banyak halangan.Namum hanya pada mu Ya Allah,ketentuan segala perancangan.Amin.

Illaliqaq.

1 comment:

Nojie Alias said...

InsyaALLAH, Allah akan permudahkan segala hajat dan rancangan menuju kebaikan. Pasti masanya akan sampai buat saudara awie sekerluarga menjejakkan kaki ke tempat yang dirindui itu.