Tuesday, May 5, 2009

RumahKu SyurgaKu

Assalamualaikum/khaifahaluhqa.....

Alhamdulillah,aku telah berjaya mengirimkan sejumlah wang untuk selesaikan baki hutang rumah aku dengan Petronas. Walaupun aku pun sebenarnya masih tetap berhutang di Qatar ini,untuk tujuan itu,namum aku berjaya memendekkan tempohnya dari baki sekitar 20 tahun lagi dengan Petronas menjadi 5 tahun sahaja di sini,mungkin juga Insyallah aku mampu selesaikan lebih awal.Banyak juga interset yang aku terpaksa langsaikan atas hutang tertangguh ini,mungkin sekitar Rm 4-5K, aku pun malas nak ambik tahu jumlah actuallnya.Bayar jelah!!!kalau fikir dan ingatkan memang sakit hati!!mana taknya,interestnya 7.8% permonth base on balance.Seinggat aku masa aku nak berhenti dulu bakinya sekitar Rm120K,tetapi sekarang selepas sejauh ini,aku dah bayarkan interestnya sekitar Rm4-5K,tolak KWSP yang aku keluarkan Rm23K,masih lagi berbaki Rm102300 as of today,mungkin juga aku akan dikenakan sedikit lagi charge,kerana mungkin selepas currency exchange pastinya aku tak mampu mendapat duit sejumlah itu,sebabnya aku kirimkan dalam 27945 in USD,nampak duit RM pun tengah fluctuate ke tinggi je ni.Kalau aku kirimkan awal-awal in RM,sure susut nilainya pasti makin banyak.Anyway, Alhamdulillah!aku masih mendapat alternatif ini, selepas hampir 4bulan MayBank Finance masih belum memberikan kelulusan untuk convertkan loan rumah aku, walaupun setelah hampir 3 bulan aku submit everythings untuk processnya. Kalau tak pasti aku kena fikirkan untuk jual aje,rumah yang aku dirikan dengan harga sekitar RM130K,termasuk dengan harga tanahnya RM20K sekitar tahun 2001 dulu.Millions of thank also to Puan Ratinah Ahmad,care taker housing loan for Petronas staff yang dah resigned,for the good and kind consideration.Aku yakin,pastinya ada hikmah atas perkara ini,dan sesungguhnya janji Allah,hanya yang terbaik telah ditakdirkan pada hambanya.Sekadar nasihat,kepada kengkawan yang ada cita-cita nak berhijrah,convertlah loan rumah awal-awal lagi,kalau tak nanti pasti pening di buatnya.....

Illaliqaq.

1 comment:

Amir bin Ali said...

Awi, insya Allah selesai segala masalah selepas ini.