Tuesday, August 11, 2009

Hangat aka panas

Assalamualaikum/khaifahalaq,

Memang dua tiga hari kerja shift siang ni,terasa betul cuaca panas di bumi Qatar ini.Suhu aka temperature rasanya menghampiri 49-50degC.Pastinya kalau keluar ke plant perlu ada bekalan air yang perlu dibawa,kalau tak!!!maka tak keruan lah jadinya.Dahaga pelik lagi giler,tak tahulah kalau Ramadhan nanti, Insyallah,mungkin lain jadinya....Anyway insyallah lagi 10-11 hari aku dan family akan sambut Ramadhan di bumi Qatar ini.Memo kerja bulan Ramadhan pun dan dikeluarkan semalam oleh big boss dimana waktu kerja untuk orang normal working hours dipendekkan ke jam jam 12 tengahari aje.Sementara pekerja shift akan dibayar OT untuk 6 jam terakhir setiap hari bekerja. Alhamdulillah rezeki.
Teringat aku kalau di plant lama dulu,aku dan beberapa orang lain adalah antara orang yang selalu ambil pusing tentang waktu kerja di bulan puasa untuk pekerja shift.Ramai sangat yang tak suka,yang suka pun ramai,yang ikut arus aje pun jangan ceritalah,banyaknya.Tapi Alhamdulillah setelah dua kali mencuba,aku dan geng berjaya menjadikan waktu kerja diubah sementara ramadhan, terutamanya bagi memberi peluang kepada mereka yang nak mengambil kesempatan bertarawikh berjamaah.Yang pentingnya masa tu, aku dan geng dah buat dan justify apa yang patut untuk aku dan masyarakat yang sewaktu dengan aku,yang tak suka tu,dia kena justify lah,untuk dia dan masyarakat yang sewaktu dengan nya.Bukan main cakap aje.Sekarang ni,tak tahulah aku,apa cerita mereka disana...semua dah dewasa dan tua-tua belaka,pastinya hati mereka tahu yang mana baik dan buruk.Wallahuallam.

Illaliqaq.

No comments: