Thursday, January 8, 2009

Hampir 3 bulan........

Assalamualaikum;khaifahaluqha.
Sedar tak sedar,malam ini dah masuk malam terakhir untuk shift cycle ke 4 aku di Rasgas LNG train 5.Dah hampir masuk 3 bulan pun aku di Qatar ini.Memang masa ditempat lama dulu aku agak selesa berada di kerusi tinggi panel,jarang sekali memakai safety shoe,masuk plant pun mungkin 3,4 bulan sekali aje.Tetapi sekarang mengambil sample,isolate and line-up valve,buat routine check dan banyak lagi xtvt luar yang menjadi kerja baru aku.Alhamdulillah everything goes ok,better and better dalam penghijrahan ini.Dah pun namanya hijrah,pastinya perlukan pengorbanan.Pastinya banyak juga yang menjadi cabaran dan dugaan,namum kalau di pikirkan sangat kerenah-kerenah di dunia antarabangsa ini,maka ribut dan tak keruanlah jadinya,!!!bab kata si Faisal ex PPM,Alstom yg sedikit senior di Qatar ini`kalau kita pikirkan sangat kerenah bawang-bawang putih dan merah kat sini,maka ada yang pikir nak balik aje,tapi bila dilihat pada pay slip bulanan yang kekadang mencecah harga sebiji kancil 850cc baru ataupun mampu bayar 25% harga Civic 1.8 i-vtec,maka biarkanlah aje mereka dengan tabiat buruk mereka itu,asalkan kita buat kerja kita dan pandai jaga diri.Insyallah selamat.
Memang hasil di sini agak lumayan,terutama kalau banyak OT, mungkin mencecah bulanan 1/3 pendapatan tahunan gred 10-11 di kilang lama aku dulu.Anyway kalau tak ada pun,pendapatan tahunan diRasgas ditambah dengan duit flight ticket dan pendapatan tambahan cuti umum dan Ramadhan OT mampu menjadikan pendapatan tahunan sehingga mencapai harga baru honda accord 2.4iVtec di Malaysia.Yang menariknya di sini banyak benda yang selalu dipikirkan dulu,terutama yang melibatkan kewangan spt minyak kereta,sekolah anak,sewa rumah dan utilities cost dah pun ditanggung oleh company.Gaji buat belanja harian aje atau bayar lah apa-apa loan yang terpaksa..........
Anyway,azam,nekad dan istiqimah banyak membantu menjalani kehidupan di bumi Qatar ini,dan semoga nikmat-nikmat ini menjadikan aku sentiasa ingat dan lebih hampir kepadaNya.
Insyallah Sabtu ini 10/01/2009 aku akan sampai di Malaysia,dah tiga bulan rupanya tak jumpa keluarga dan kawan-kawan lama.

Illaliqaq.

No comments: