Friday, May 22, 2009

Co2 Released

Assalamualaikum/Khaifahaluqaha,

Selepas enam malam pertama yang agak relax pada sessi kerja malam aku yang panjang ini.Semalam pada malam ke 7,NGL unit Train 5 LNG,Rasgas Co LTd berlaku tripped akibat CO2 release was detected at load compartement Gas Turbine 55KT102. Berbetulan pulak aku berdua aje dengan senior dari Indonesia,mamat Qatari sorang lagi sepatutnya untuk crew sementara ini,tapi dah 5 hari tak ada kabar berita.Orang kampung mana ada orang berani tanya,supervisor pun buat pejam mata aje,mungkin takut kena hantar balik kan!!parah jadinya....So bilamana senior aku itu dah kena jadi on-scene commander,makanya tinggalah aku yang kena access GasTurbine area untuk check CO2 level,whether is was released or not.Kenalah aku pakai BA Set untuk access area,bersama-sama 2 orang lagi dari team RasGas Emergency Response.Gabra jugak aku bila aku yang kena,tapi aku buat berani je,pakai Ba Set walaupun dalam hati terfikir kalau betul CO2 was released, dibuatnya pulak BA Set aku tu failure, tak ke malang jadinya,tu kan actuall situations, bukan traning macam dekat Tok Arun ataupun TATI...Mat Seq ngan Rambo mesti suka selok bila teringat kisah pakai BA Set masa training kat TATI 6-7 lepas. Anyway,Alhamdulillah selepas di access condition, there`s nothing abnormal found.Ternyata NGL unit tripped itu kerana problem lain ,anyway,it`s a good lesson and knowledge for me last nite,bilamana aku dapat melalui plant tripped dan start-up at first time di NGL unit LNG plant ini,walaupun process start-up tak lah susah mana.......

Ilalliqaq.

No comments: