Sunday, April 4, 2010

My Umrah dan Ziarah.

Assalamualaikum/Khaifahalaq,

Alhamdulillah atas limpah nikmat dan kurniaNya dapat aku dan keluarga menunaikan ibadat umrah tahun ini.5 hari diMekah dan 4 hari diMadinah memang bagai dikata orang seperti terlalu singkat,begitu pantas berlalu,tiba-tiba dah nak balik.Nasib baik sempat meziarahi beberapa tempat bersejarah zaman Rasulullah SAW seperti gua Hiraq,gua Sur,bukit Uhud,masjid Qubaa,masjid Qiblatine dan banyak lagi.Bab kata Ustaz Hussin,muttawir bagi family aku untuk trip umrah kali ini,sudah tidak ketara bezanya jemaah umrah dan jemaah musim haji sekarang, bila jumlah manusia yang berada di bumi Mekah sentiasa ramai samada musim umrah ataupun haji. Sempat juga berada diruangan Raudhah beberapa kali dan menziarahi maqam Nabi s.a.w dan dua sahabat baginda Sayyidina Abu Bakar alSiddiq dan Sayyidina Umar alKhatab,sempat juga 3-4kali aku ke perkuburan Baqie,tempat jenazah ayah aku disemadikan.Alhamdulillah perjalanan kami berjalan seperti dirancang pada masa berangkat pergi,tiada ganguan besar cuma sebiji tayar kereta rakan bocor dan aircond kereta seorang lagi teman mengalami masalah,juga sedikit gangguan`sandstorm`yang agak mencemaskan juga,yang menyebabkan perjalanan mejadi sekitar 16-17jam.Pada ketika pulang keDoha pula walaupun kami sekeluarga bersendirian aje dari Madinah,perjalanan yang memakan masa 12jam berjalan lancar,cumanya ketika lost signal pada garmin/gps system menjadikan kami agak panik juga ditambah pula, indicator petrol berada pada kedudukan separuh aje sementara petrol pump tidak pula kelihatan,anyway Alhamdulillah umrah aku dan keluarga yang berjumlah 9 hari bermula 25march-4april 2010 berjalan lancar seperti dirancang juga atas kehendakNya, walaupun anak lelaki kedua aku yang berumur 4 tahun agak merenget kerena demam sebaik menjelang malam perjalanan.....



Illalliqaq.

No comments: